Joulukeräys 2020: Tuetaan yhdessä nuoria sairastavia

20.11.2020

Neuroliitto kerää vuosittain joulun alla varoja tärkeisiin kohteisiin.

Vuonna 2014 järjestimme ensimmäistä kertaa MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville nuorille aikuisille Kytkentä-tapahtuman, joka sai jatkoa vuonna 2019. Silloin nuoret kokoontuivat yhteen yhdessä läheistensä kanssa. Kytkentään tuli molempina vuosina runsaasti osallistujia.

Palautteissa korostui, että tapahtuma on ollut tärkeä väylä saada luotettavaa tietoa omasta sairaudesta, sen vaikutuksista elämään sekä tarjolla olevasta tuesta. Monelle kävijälle Kytkentä oli myös ensimmäinen mahdollisuus tavata muita saman kohdanneita. Toivottu Kytkentä-tapahtuma järjestetään ensi vuonna syksyllä jo kolmatta kertaa.

Osallistumalla joulukeräykseemme olet mukana mahdollistamassa tapahtuman toteutumista ja sitä, että yhä useampi pitkäaikaissairauden kohdannut saa paremmat eväät arjessa pärjäämiseen.

Valitse oma tapasi auttaa!

1. Jos olet saanut postissa tai Avain-lehden välissä keräyskirjeen, käytä kirjeen kääntöpuolen tilisiirtolomaketta. Voit päättää itsellesi parhaiten sopivan tukisumman, pienikin lahja auttaa.
  2. Soita keräyspuhelimeen. Kun soitat keräyspuhelimeen, lahjoituksesi (10,02 €) veloitetaan puhelinlaskussasi. Lahjoita soittamalla numeroon 0600 9 2622 (10,02 €/puhelu + pvm)
  3. Ryhdy kuukausilahjoittajaksi. Sivulta neuroliitto.fi/kuukausilahjoittaja saat ohjeet lahjoittajaksi ryhtymiseen.

Rauhallista joulun odotusta sinulle ja läheisillesi!

Nuorena sairastuneelle samanikäisen vertaistuki on tärkeää

Positiivinen asenne auttoi pahimman yli

Säde-Tuulia Sällylä sai MS-diagnoosin ollessaan vain 16-vuotias. Tieto etenevästä sairaudesta oli shokki, mutta Säde-Tuulia päätti, ettei antaisi sairauden liikaa vaikuttaa elämäänsä. Hän uskoo vahvasti myönteisen asenteen voimaan. Sitä on matkalla tarvittu: Säde-Tuulia kävi läpi erittäin rajun MS-taudin pahenemisvaiheen, joka vei toimintakyvyn.

Maatessaan sairaalan vuodeosastolla Säde-Tuulia tsemppasi itseään mielikuvaharjoituksilla: näin kävelen ja juoksen, kun pääsen pois sairaalasta. Sisukas nainen opetteli uudelleen syömään, puhumaan, kirjoittamaan, kävelemään ja juoksemaan.

Säde-Tuulia sai tukea terveydenhuollon ammattilaisilta, mutta jäi kaipaamaan vertaistukea muilta nuorena sairastuneilta. MS-diagnoosin saatuaan hän osallistui ensitietopäivään, mutta ei löytänyt sieltä sairastavia ikätovereita. Ensitietopäivän jälkeen Säde-Tuulia ei osallistunut MS-tautia sairastaville suunnattuihin tapahtumiin kymmeneen vuoteen.

Kytkentään hän osallistui siksi, että se on suunnattu nuorille. Kytkennässä Säde-Tuulia tapasi toisen hyvin nuorena MS-tautiin sairastuneen ja tutustui myös muihin nuoriin, joilla oli sama tavoite kuin hänellä: elää mahdollisimman tavallista elämää sairaudesta huolimatta. Vertaistuen lisäksi Säde-Tuulia mainitsee tapahtuman parhaaksi anniksi luennon, jossa kerrottiin ruokavalion
merkityksestä MS-taudin itsehoidossa.

– Kytkentä oli minulle todella tärkeä tapahtuma, koska siellä tapasin ensimmäistä kertaa muita sairastavia nuoria. Ruokavalioluennosta sain vahvistusta omalle tekemiselleni, personal traineriksi kouluttautunut Säde-Tuulia sanoo.

Säde-Tuulian sitaatti: Sinä et ole yhtä kuin sairautesi, olet paljon muutakin. Kuvassa Säde-Tuulia on kuntosalilla ja pitää käsissään isoa levypainoa.

Keräyskirje on lähetetty postitse Neuroliiton varainhankinnan asiakkaille sekä Avain-lehden välissä jäsenillemme. Osoitelähteenä on käytetty Neuroliitto ry:n ja MS-Avain Ky:n varainhankinnan rekisteriä. Rekisterin tietoselosteen löydät täältä. Keräyslupa: RA/2018/996. Lupa on voimassa 1.1.2019–31.12.2020 koko maassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta.