Syyskuu on kansainvälinen Chiari-kuukausi

6.9.2019

Nyt syyskuussa vietetään kansainvälistä Chiari-kuukautta ja jaetaan tietoa sairaudesta.

Suomen Chiari- ja syringomyeliayhdistys ry on yksi Neuroliiton 25 jäsenyhdistyksestä. Yhdistys jakaa tietoutta sairauteen liittyen ympäri vuoden.

Mikä Chiari on?

Chiari on synnynnäinen rakennepoikkeavuus. Oireinen Chiari voi aiheuttaa merkittävää toimintakyvyn ja elämänlaadun heikkenemistä.

Yleisimmillään Chiari-rakennepoikkeavuudessa on kyse pikkuaivojen työntymisestä kallonpohjan aukon alapuolelle, joka johtaa pikkuaivokudoksen painumiseen sekä aivoselkäydinnesteen kiertohäiriöihin. Hoitamattomana sairaus voi kehittää selkäytimeen tai aivorungon alueelle selkäydinnesteen vapaan virtauksen estävän nesteontelon, syrinxin, ja pahimmillaan aiheuttaa pysyviä hermovaurioita tai halvauksen. Lue lisää tietoa Chiarista Neuroliiton Diagnoosit-sivulla

Tapaaminen Maskussa syyskuun viimeisenä viikonloppuna

Tämän vuoden valtakunnallinen tapaaminen yhdistyksen jäsenille järjestetään 28.–29.9 Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa. Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan pian!

Vertaistukea toisesta sairastavasta

Sairauden myötä voi kohdata tilanteita, joissa kaipaa kuuntelijaa muista sairastavista. Myös läheiset saattavat kaivata tukea. Neuroliiton koulutettuihin vertaistukijoihin voi olla yhteydessä sähköpostitse tai puhelimella. Neuroliiton koulutetuissa vertaistukijoissa on myös Chiaria sairastavia henkilöitä. Voit itse valita kenen vertaistukijamme kanssa keskustelet.

Harnes-erikoissuunnittelija Kirsi Asula kirsi.asula@neuroliitto.fi
Suomen Chiari- ja Syringomyeliayhdistyksen nettisivut