Avain-lehdet 2016-2017

Tältä sivulta löydät vuosina 2016–2017 julkaistut Avain-lehdet ja niistä tehdyt artikkelinostot.

Vanhempia lehtiä voit tarvittaessa tiedustella Avaimen toimituksesta, terhi.rauhala@neuroliitto.fi. Tuoreemmat numerot löydät täältä.

Avain 6/2017Avain 5/2017Avain 4/2017Avain 3/2017Avain 2/2017Avain 1/2017
Avain 6/2016Avain 5/2016Avain 4/2016Avain 3/2016Avain 2/2016Avain 1/2016

Avain 6/2017

Vuoden viimeisessä Avain-lehdessä kuntoudutaan. Lue miten virtuaalikuntoutus koukuttaa ja palkitsee, miten kuntoutusohjaaja auttaa tukien viidakossa tai mitä muutoksia kuntoutuskomitea on ehdottanut kuntoutusjärjestelmään.

Neurologi Juha Multanen on koonnut mielenkiintoisen annin Pariisissa pidetystä ECTRIMS-kokouksesta. 26-vuotias Sara Kaasalainen puolestaan liputtaa ihan kaiken kuntoutuksen puolesta. Hän kertoo terveiset muun muassa tuetulta lomalta Karjalohjalta. Toivottavasti viihdyt Avaimen parissa!

Kuntoutus menee uusiksi
Rehabiliteringen förnyas

Avain 5/2017

Uusimmassa Avaimessa puhutaan apuvälineistä. Jollekin apuväline on merkki itsenäisyydestä, toiselle se merkitsee luovuttamista. Lehdessä tutustutaan myös etälääkärivastaanottoihin: onnistuuko hoito ruudun takaa? Kolumnipalstalla Arto Pajukallio kertoo hoitoketjusta, joka ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Kansikuvatyttömme Iines on viisivuotias avustajakoiraopiskelija Kemistä. Hyviä lukuhetkiä Avaimen parissa!

Kunnon vehje alleLiitto palvelee
Det lönar sig att ha ordentliga grejer

Avain 4/2017

Syksyn ensimmäisessä Avain-lehdessä puhutaan tunteista. Vierailemme mynämäkeläisessä Varjosen perheessä, jonka äiti Hanna sairastaa MS-tautia. Jutussa pohditaan, miten sairaus vaikuttaa perheenjäseniin. Lapset voivat ottaa helposti huolehtijan roolin, mikä ei kuitenkaan heille kuulu.

Espoolainen Hanna Vauhkonen puolestaan kertoo lääkekannabiksen käytöstään ja siitä, miten jotkut ihmiset leimaavat hänet sen takia narkomaaniksi.

Valituskoosteesa päästetään lukijat irti ja valittamaan oikein kunnolla. Lue, mikä porukkaa ärsyttää sairaudessa tai siihen liitetyissä asenteissa. Aukeamaan on kerätty lukijoiden valituksia, joita sai kirjoittaa Neuroliiton Facebook-sivulle.

Äidillä on kestopipi
Mamma har ont hela tiden

Avain 3/2017

Avaimen tutkimusnumerossa perehdytään siihen, miten musiikki vaikuttaa aivoihin. Tutkimusten mukaan musiikki aktivoi samanaikaisesti monia aivojen osa-alueita, jotka käsittelevät puhetta, tunteita, vireystilaa ja kognitiivisia toimintoja.

Lehdessä luodaan katsaus myös siihen, millaista tutkimusta Suomen aivotutkimuskeskuksissa tehdään. Liikuntasivuilla neljä tutkijaa kertoo liikunnan vaikutuksesta aivojen toimintaan. Tiesitkö esimerkiksi, että pitkäkestoinen aerobinen liikunta voi lisätä aivojen hermosoluja?

Tutkimusnumeron kanssa ilmestyi myös uusi Ravitsemusliite. Hyvä lukuhetkiä!

Forskning
Ravitsemuskysely

Avain 2/2017

Avaimessa numero 2/2017 pääsemme kaarinalaisen luontokuvaajan Johannes Lehkolan matkaan. Lehkola on viettänyt tuntikausia kuvaten muun muassa piisameja. MS-tauti haittaa miehen näköä, mutta vielä se ei ole kuvaamista estänyt.

Omaishoitoa käsittelevässä artikkelissa tutustumme Oiva Seppälään, joka hoitaa vaikeasti vammaista vaimoaan. Monen muun omaishoitajan tapaan Seppäläkään ei pysty pitämään lakisääteisiä vapaapäiviään, mutta sen hän on päättänyt, ettei luovu viikoittaisista jumppa- ja tanssituokioistaan.

Uutena kolumnistina aloittaa neurosarkoidoosia sairastava Tuula Karhu, joka vaatii harvinaista sairautta sairastaville omaa kuumaa linjaa, jonka kautta hoitoketjuista tulisi sujuvampia.

Piisamikuiskaaja
Bisamråttsviskaren

Avain 1/2017

Vuoden 2017 ensimmäisen Avaimen teemana on Uudet mahdollisuudet. Uuden suunnan on löytänyt muun muassa MS-tautia sairastava  entinen Nokian tiiminvetäjä, joka leipoo nykyisin kakkuja omassa yrityksessään.

Lehdessä kerrotaan myös 6-vuotiaasta Netasta, joka sairastaa Chiaria ja elää arkea ilon ja kivun välillä. Lapsen sairaus on pannut perheen suunnitelmat monella tavalla uusiksi.

Liikuntasivuilla päästään ilmaan joogaamaan Satakunnan neuroyhdistyksen naisten kanssa, ja uutena kolumnistina aloittaa Freud Marx Engels & Jung -yhtyeen perustajajäsen Arto Pajukallio.

Ledare
Pienen tytön arkea ilon ja kivun kanssa
En liten flickas vardag bland glädje och smärtä

Avain 6/2016

Neuroliiton kuntoutusjohtaja Juhani Ruutiainen kirjoittaa uusimman Avain-lehden pääkirjoituksessa siitä, millaisessa myrskyn silmässä laitoskuntoutus tällä hetkellä on. Kela kertoo oman näkökulmansa asiaan. Miksi esimerkiksi hylätyt kuntoutushakemukset ovat kasvussa juuri MS-tautia sairastavien osalta?

Kuntoutusteemaisessa lehdessä käsitellään myös sitä, miten esimiehet suhtautuvat siihen, että työntekijä käy kuntoutuksessa ja saattaa olla sen takia poissa töistä.

Tutkimuspaloissa käsitellään siponimodin tehoa toissijaisesti etenevässä MS-taudissa. Liikuntasivulla puolestaan päästään vauhtiin kelkkajääkiekon mukana. Hyviä lukuhetkiä!

Ledare
Lenkki luonnossa on maatilan isännän henkireikä
En motionsrunda i naturen utgör att andninshål för husbonden

Avain 5/2016

Avaimen Vaikuttajat-teemassa näyttelijä Petri Poikolainen, kokemuskouluttaja Anna Heikkinen, neurologi Marja-Liisa Sumelahti ja ratkaisuasiantuntija Kaisa Kosunen kertovat, miten he kokevat voivansa vaikuttaa työllään tärkeisiin asioihin. Lehdessä tentataan myös muutamia yhteiskunnan päättäjiä siitä, miten he edesauttavat työllään pitkäaikaissairaiden ja vammaisten asioita.

Harvinaisten sairauksien yksiköitä käsittelevä sarja päättyy tässä lehdessä Oulun Harvi-yksikön esittelyyn.

Kiitosgallupissa Avaimen lukijat kertovat, kenelle elämäänsä vaikuttaneelle henkilölle he haluavat antaa kiitoksen. Hyviä hetkiä Avaimen parissa!

Ledare
Vaikuttaminen voi olla toivon antamista
Påverkan kan vara att inge hopp

Avain 4/2016

Avain-lehdessä numero 4 puhutaan vertaistuesta. Kenelle fysioterapeutti purkaa ajatuksiaan, kun asiakas lataa hänen niskaansa turhautumisensa ja pahan olonsa? Entä kenelle sairaanhoitaja voi puhua siitä, miltä tuntuu kohdata potilas, joka on juuri saanut vaikean diagnoosin? Myös sairaiden kanssa työskentelevät ammattilaiset tarvitsevat vertaistukea jaksaakseen haastavassa työssä.

Avaimessa esitellään Suomen ensimmäinen sähkömopokerho EC Rubberball, ja liikuntasivuilla ammutaan haulikolla.

Lehdessä esitellään myös lukijaraadin kommentteja vuoden kolmesta ensimmäisestä lehdestä. Tule sinäkin mukaan raatiin!

Hyvät neuvot tarpeen
Goda råd behövs

Avain 3/2016

Avain numero 3:ssa on tuttuun tapaan tutkimusteema. Erikoispsykologi Heidi Losoi on väitellyt psyykkisestä joustavuudesta eli resilienssistä. Losoi kertoo, miten resilienssi voi auttaa esimerkiksi sairauteen sopeutumisessa. Tamperelainen Jaana Savelius puolestaan kertoo, miltä on tuntunut olla mukana uuden MS-lääkkeen kliinisessä tutkimuksessa. Erikoislääkäri Karri Penttilä avaa sitä, miten lääke saa harvinaislääkkeen statuksen.

Harvinaisten sairauksien yksiköstä esittelyvuorossa on Kuopion yliopistollinen keskussairaala.

Liikuntasivuilla lähdetään geokätköilemään ja lehdessä on myös matkajuttu, jossa tällä kertaa kerätään Ranskassa impukoita.

Lääketutkimuksessa potilas on ykkönen
Inom läkemedelsprövning kommer patienten först

Avain 2/2016

Avain nro 2:n teemana on työ ja opiskelu. Kansikuvassa hymyilevä mies on led-valaisimia valmistava Reijo Raappana, joka kertoo, miten hänestä tuli yrittäjä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen jälkeen. Paraislainen Marianna Stolzmann puolestaan löysi töistä pois jäätyään uuden intohimon kuntapolitiikasta.

Harvinaisten sairauksien yksiköstä esittelyvuorossa on Tyks.

Tiesittekö muuten, että runsas kahvinjuonti saattaa suojata MS-taudilta? Lue tutkimuksesta ja paljon muusta lisää lehdestä!

Avustaja tuli avuksi töihin
Assistenthjälp på jobbet

Avain 1/2016

Vuoden 2016 ensimmäinen Avain-lehti on ilmestynyt ja sen teemana on hoito. Lehdessä käsitellään muun muassa unettomuutta ja sen hoitoa, omaishoitajan tuntemuksia sekä MS-taudin hoidon kehitystä ja haasteita.

Liikuntasivuilla esitellään integroidun tanssin ryhmä Able Art Group, jossa saa ihan luvan kanssa olla kömpelö.

Voi kun saisi unta
Om man bara kunde sova