Anna hetki onnea – tule lipasvahdiksi pieni ele -keräykseen!

21.1.2021
Pieni ele -keräys vuonna 2021

Kevään kuntavaalien äänestyspaikoilla järjestetään jälleen perinteinen pieni ele -keräys. Vaalien ennakkoäänestys on 26.5.–8.6.  ja varsinainen vaalipäivä 13.6.

Tule mukaan pieni ele -keräyksen lipasvahdiksi sinulle sopivana päivänä – tai vaikka useampanakin päivänä. Tulemalla lipasvahdiksi, autat oman kotipaikkakuntasi keräystä saamaan lahjoituksia hyvään tarkoitukseen. Tehtävä on erittäin mukava ja helppo, se ei vaadi kuin iloista hymyä ja kiitoksen lahjoittajalle. Lipasvahtivuorot ovat n. 2–3 tunnin vuoroja.

Mitä vapaaehtoinen tekee?

• työskentelee äänestyspaikalla pieni ele -keräyspisteellä, sisätiloissa
  • huolehtii pöydällä olevasta keräyslippaasta, joka on merkattu keräysluvalla
  • hymyilee, tervehtii ja kiittää lahjoittajia ystävällisesti
  • mukaan voi ottaa ystävän

Ilmoittaudu oman yhdistyksesi lipasvahdiksi tästä

Miten osallistut turvallisesti lipasvahdiksi?

• Jokaisella lipaskerääjällä on oltava oma maski käytössään keräyspaikalla.
  • Kunkin kunnan keskusvaalilautakunta ohjeistaa omien ohjeidensa mukaan keräystämme, miten keräyspaikka sijoitetaan turvallisesti ja muut paikkakohtaiset ohjeistukset.
  • Keräyspaikat ovat pääsääntöisesti rauhallisissa paikoissa, joissa ihmiset eivät kokoonnu. Lahjoittaminen tapahtuu nopeasti, ilman läheistä ihmiskontaktia. Kerääjä voi myös olla etäämpänä pöydällä olevasta lippaasta, jolloin etäisyys tuo lisäturvaa.
  • Keskusvaalilautakunnat ovat omalla toiminnallaan ja ohjeistuksellaan turvaamassa myös kerääjien turvallisuutta ohjaamalla sisätiloihin vain muutaman ihmisen kerrallaan, jonotus tapahtunee ulkona ja kaikenlainen turha oleskelu tiloissa on kiellettyä. Näillä yhteisillä varotoimilla kerääjät ovat mahdollisimman turvassa.
  • Moni kerääjä kuuluu riskiryhmään ja on voinut saada jo omalta osaltaan rokotteen ennen keräystä.
  • Jokainen kerääjä arvioi myös itse mahdollisuutensa osallistua vapaaehtoistehtävään.

Lue lisää: Miten koronarajoitukset vaikuttavat pieni ele -keräykseen äänestyspaikoilla?

Keräyksen tuotolla helpotetaan vammaisten ja pitkäaikaissairaiden arkea

Auttamalla muita saat takuuvarmasti myös hyvän mielen itsellesi. Pieni ele kerää lahjoituksia kotimaan vammaisten ja pitkäaikaissairaiden arjen helpottamiseksi. Keräystuotto jaetaan pienessä eleessä mukana olevien kotimaan vammais- ja terveysjärjestön kesken. Järjestöt käyttävät keräysvarat mm. kuntoutukseen, apuvälineiden hankintaan ja edunvalvontaan. Paikallisyhdistyksissä keräysvarojen avulla järjestetään esimerkiksi neuvontaa, vertaistukiryhmiä sekä virkistystoimintaa.

Tervetuloa mukaan osaksi hienoa vapaaehtoisten joukkoa!