Aivosairauksien kustannukset keskusteluttavat SuomiAreenassa

7.7.2021

Mediatiedote 7.7.2021

Biogenin, Muistiliitto ry:n ja Neuroliitto ry:n järjestämässä, suorana lähetyksenä tuotettavassa SuomiAreena-keskustelussa pohditaan tiistaina 13.7.2021 klo 10.00–10.45, miten erityisesti työikäisille saataisiin lisää virkeitä vuosia aivoista huolehtimalla.

Aivosairaudet ovat Suomen kallein kansantauti, ja ne koskettavat yhä useammin myös työikäisiä. Iso osa aivoperäisten sairauksien aiheuttamista kustannuksista syntyykin menetettyjen työvuosien kautta. SuomiAreena-keskustelussa pohditaan sekä taloudellista että inhimillistä puolta kustannusten takana, samoin keinoja niiden hallitsemiseen niin yhteiskunnan, työnantajien kuin yksilön tasolla. Lisäksi syvennytään siihen, millaista hoitoa ja tukea aivosairauksiin sairastuneet sekä heidän läheisensä tarvitsevat.

Mukana keskustelemassa ovat kuntoutuskeskuksen johtaja Päivi Hämäläinen Neuroliitosta, toiminnanjohtaja Katariina Suomu Muistiliitosta, kliinikko ja neurologi, dosentti Kiti Müller Helsingin yliopistosta ja Aalto-yliopistosta sekä Biogenin toimitusjohtaja Mikko Fernström. Tilaisuuden juontaa aivoterveyden kokemusasiantuntija, toimittaja Kaj Kunnas.

”Aivosairauksien kokonaiskustannustaakka on kansallisesti merkittävä asia, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan toimivaa yhteistyötä laajasti eri yhteiskunnallisten toimijoiden kesken”, Biogenin toimitusjohtaja Mikko Fernström summaa keskustelun tavoitteita.

Keskustelutilaisuus striimataan MTV:n Pöllölaakson studiolta 13.7. klo 10.00–10.45 suorana lähetyksenä. Se löytyy myöhemmin myös tallenteena Suomiareenan sivuilta.

Lisätietoja:
Andrei Nahkala, Biogen, yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja, Biogen