Hae vuoden 2021 kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseille

4.11.2020

Neuroliitto järjestää MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville sopeutumisvalmennuskursseja eri elämäntilanteisiin. Vuonna 2021 järjestetään yli 40 kurssia ympäri Suomen.

Kurssit on jaettu karkeasti neljän pääteemaan alle: voimavarat, työkyky, näkymättömät oireet, pari- ja perhekurssit.

• Avomuotoiset kurssit, joilla käydään kotoa käsin useampana päivänä, ovat maksuttomia.
  • Kursseilla, joilla yövytään, on omavastuu 12 €/hlö/vrk (alle 18-vuotiaille maksuttomia). Omavastuumaksu sisältää kurssiohjelman lisäksi ruokailut ja majoituksen.

Kurssit on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville. Voit osallistua kurssille, jos olet sairastunut hiljattain tai sairastumisestasi on hieman pidempi aika, mutta sairautesi ei ole vaikea-asteinen. Ns. näkymättömät oireet (uupumus ja kognitiiviset haasteet) eivät estä kurssille osallistumista. Sinulla voi olla myös jonkin verran fyysisiä oireista, joiden takia saatat käyttää apuvälineenä keppiä tai rollaattoria. Koska kursseilla ei ole avustavaa henkilökuntaa, tulisi osallistujan pystyä toimimaan kurssiolosuhteissa itsenäisesti.

Maskussa järjestettävät kurssit

Neuroliiton Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa järjestetään MS-tautia sairastaville suomenkielisiä laitosmuotoisia kuntoutuskursseja ja sopeutumisvalmennuskursseja sekä ruotsinkielinen sopeutumisvalmennuskurssi.

Yli 68-vuotiaiden monisairaiden kuntoutuskurssit on tarkoitettu Ahvenanmaalla, Pohjanmaalla, Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa asuville. Kurssit sopivat monisairaille henkilöille, jotka asuvat kotona tai palvelutalossa, ja joille sairaudet aiheuttavat tarpeen kuntoutukselle.